Search This Blog

Tuesday, July 14, 2009

Pendusta Sahabat Iblis..Berhati-Hatilah!

Assalamualaikum W.B.R...

Sudah lama rasanya tidak mengemas kini blog ini..Kerancakan menulis sebelum ni terpaksa dihadkan atas "urusan duniawi" tetapi diharapkan saya dan penulis blogger yang lain tidak hanyut dek dihimpit arus kesibukan duniawi ndalam meyebarkan kebenaran insya'Allah..Apa yang saya cuba sampaikan kali ni bukan berbentuk peribadi tetapi lebih kepada muhasabah diri..Jadi sama-samalah kita mengikuti kisah yang tidak pernah ditayangkan dalam industri perfileman duniawi tetapi bakal menjadi "tayangan perdana" di akhirat kelak...


Kisah Iblis Berhadapan Nabi Muhammad S.A.W...



Iblis laknat menganggap dirinya lebih mulia daripada manusia dan enggan tunduk kepada Nabi Adam a.s tetapi akhirnya terpaksa bertemu Nabi Muhammad S.A.W atas perintah Allah S.W.T untuk memberikan jawapan setiap persoalan dilontarkan oleh Rasulullah S.A.W..

Berikut adalah jawapan yang diberikan iblis dengan pengakuan bagaimana dia menggoda manusia:


"
Tahukah kau Muhammad,dusta berasal dari diriku?Akulah makhluk pertama yang berdusta.Pendusta adalah sahabatku.Barangsiapa yang berdusta,ia kekasihku"

"Tahukah kau Muhammad,aku bersumpah kepada Adam dan Hawa dengan nama Allah bahawa aku benar-benar menasihati-Nya.Sumpah dusta adalah kegemaranku,ghibah(gosip) dan namimah(adu domba) adalah kesenanganku dan kesaksian palsu adalah kegembiraanku.."


"Wahai Muhammad,umatmu ada
yang suka melewatkan solat.Setiap kali ia berdiri untuk solat,aku bisikkan kepadanya waktu masih lama,kamu masih sibuk lalu menundanya hingga ia melaksanakan solat di luar waktu sepatutnya.Maka solat itu dipukulkan ke mukanya.."


Jika ia berhasil mengalahkanku,aku biarkan ia solat.Namun aku bisikkan ke telinganya,"Lihatlah kanan dan kirimu" lalu ia pun menoleh.Pada saat itu aku usapnya dengan tanganku dan ku cium keningnya supaya gatal serta aku katakan 'solatmu tidak sah'.Bukankah kau tahu Muhammad,orang yang banyak menoleh dan bergerak dalam solatnya akan dipukul.."



"Jika ia solat bersendirian,aku suruh dia untuk bergegas dan mempercepatkan solat.Ia pun solat seperti ayam mematuk beras.Jika ia berhasil mengalahkanku dan ia solat berjemaah,aku ikat lehernya dengan tali supaya ia mengangkat kepalanya sebelum imam atau meletakkannya sebelum imam dan wajahnya akan diubah menjadi wajah keldai di akhirat kelak..."



"Jika ia berhasil mengalahkanku,aku tiup hidungnya sehingga ia menguap dalam solat.Jika ia tidak menutup mulut ketika menguap,syaitan akan masuk dalm dirinya dan membuatnya menjadi bertambah taksub dan gila dengan kenikmatan duniawi dan juga semakin taat kepadaku.."




"Kebahagiaan
apa untukmu sedangkan aku memerintahkan orang miskin supaya meninggalkan solat.Aku katakan kepadanya,'Kamu tidak wajib solat,solat hanya wajib untuk orang yang berkemampuan atau sihat sahaja.Orang miskin dan sakit tidak wajib solat dan jika kehidupanmu sudah berubah barulah kau solat'.Maka ia pun mati dalam kekafiran.Jika ia mati sambil meninggalkan solat,Allah akan menemuinya dalam kemungkaran."



"Wahai Muhammad,jika aku berdusta ketika ini Allah akan menjadikanki debu.Whai Muhammad,apakah kau akan gembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka daripada Islam?"kata iblis..


Inilah semua cara yang digunakan iblis untuk menggoda manusia menjadi tunggangannya di akhirat kelak.Marilah umat Islam di akhir zaman! Kita sama-sama bermuhasabah diri dan memikrkan kembali apa yang perlu dilakukan supaya setiap ibadat dapat dilakukan dengan khusyuk,tawadduk dan hanya mengharapkan ganjaran daripada Allah S.W.T sahaja bukannya pujian sesama manusia...







0 comments:

 

© 2011 Maka Lihatlah! Copyright Reserved
Designed by | alwanPelangi.com | alwanPelangi Studio