Search This Blog

Tuesday, August 11, 2009

Kenapa Kita Kena Solat?? Penting Ke? Malas Betul La...


Assalamualaikum W.B.T..

Mungkin ada di kalangan anda yang akan tersentak bila terbaca tajuk blog kali ni..Hilang akal apa penulis ni tapi di harapkan anda semua membaca penulisan kali ni sehingga habis insya'Allah..Yang mana silap harap diperbetulkan dengan segera..

Ok..cuba bayangkan seseorang melontarkan persoalan di atas kepada anda.Kalau adik2 kecil bertanya boleh dimaafkan kerana mungkin diorang tak mengerti apa-apa tapi apabila seseorang yang dah akil baligh meluahkan statement tersebut,apa reaksi anda semua?? Sama-samalah kita bermuhasabah diri...

APA KEBENDA SOLAT TUE??


Saya bukanlah untukmenjadi tenaga pengajar tetapi sedikit ilmu ini dapat kita manfaatkan bersama insya'Allah..Ok..Solat atau dalam istilah orang Melayu,sembahyang adalah amalan yang disyariatkan oleh umat Islam.Solat pula ada yang wajib dan ada yang sunat.Kenapa umat Islam diwajibkan solat?Persoalan seperti ini sering ditanyakan oleh manusia,sama ada orang yang beragama Islam dan orang yang bukan Islam.


Jawapan kepada persoalan itu berkait rapat dengan prinsip asas aqidah atau kepercayaan orang Islam.Prinsip yang paling penting ialah manusia perlu tahu asal usulnya dan tujuan kewujudan manusia itu sendiri.


Manusia dan alam semesta serta isinya adalah ciptaan Allah S.W.T..Betul tak?Jangan meragui kenyataan in kerana Allah S.WT telah memberi bukti 'prima facie' di dalam firman-Nya pada surah Al-Sajadah(32) ayat ke 4 hingga ayat ke 9.Anda boleh rujuk pada kitab suci Al-Quran.Sambil kita berinteraksi kita boleh menghayati isi kandungan Al-Quran..2 in 1 lagi.


Allah juga berkuasa menjadikan,menghidupkan dan mematikan manusia sebagaimana didlam firman yang bermaksud:
''Katakanlah(Muhammad),"Wahai manusia! Sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah bagi kamu semua,Yang memiliki kerajaan langit dan bumi;tidak ada tuhan(yang berhak disembah melainkan Dia,Yang menghidupkan dan mematikan,maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya,(yaitu)nabi yang ummi yang beriman kepada Allah dan kepada kalimat-kalimatnya(kitab-kitabnya).Ikutilah dia,agar kamu mendapat petunjuk.

Lihatlah betapa agungnya kebesaran Allah S.W.T.Setiap apa yang terjadi diterangkan dengan jelas di dalam kitab suci Al-Quran.Disebabkan begitu gagahnya Allah,manusia seratus peratus bergantung kepada-Nya.Maka,hanya Allah SAHAJA yang berhak disembah dan hanya Allah SAHAJA tempat manusia meminta pertolongan..Ada sesiapa yang rasa lagi 'power' daripada Allah?Nauzubillah...



APA YANG ALLAH PERLUKAN DARIPADA KITA?


Allah tak perlukan apa-apa daripada kita dan segala makhluk yang wujud kerana Allah memiliki segala-galanya.Macam2 ada pada Allah S.W.T.Hanya manusia yang perlu memberikan fokus sepenuhnya kepada Allah S.W.T kerana manusia bukan sahaja hidup di dunia ini tetapi akan hidup di alam yang lain iaitu syurga atau neraka.Perjalanan hidup manusia yang begitu jauh dan susah memerlukan bimbingan dan petunjuk yang tak putus-putus.Kalau kita cakap kita ada mak ayah yang boleh tolong kita,memang betul tapi SAMPAI BILA?? Ada yang cakap mereka ada "mata air" yang kononnya sehidup semati tapi kalau buah hati 2 berpaling hati,adakah kita baru terhegeh-hegeh mencari Ilahi?Tak ada yang kekal selamanya melainkan Allah S.W.T


Atas sebab itulah kita mempunyai tanggungjawab mengabdikan diri kepada Allah S.W.T seperti dalam firmannya yang bermaksud:"Tidak aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk mereka beribadat kepada-Ku."..Ya! Memang semua orang ada keinginan tersendiri.Ada yang nak pergi belajar kat luar negara,ada yang nak bersukan mewakili negara dan ada jugak nak jadi jutawan untuk menaikkan bangsa tapi adakah itu matlamat utama semata-mata?Tidak salah untuk mencapai keinginan itu semua tapi bila mana keinginan Allah tidak dilaksanakan,itulah yang menjadi barah dalam umat Islam sekarang ni!


Apabila di ajak berjemaah di surau,inilah alasan yang selalu kita terima..

'Ha..pergi dulu pergi dulu! Nanti aku 'follow'.."

"Aku sembahyang dalam bilik je la... Aku tunggu dalam bilik k.."

Bukan niat untuk memburukkan sesiapa tapi ni la realiti masyarakat Islam kita khususnya anak muda.Merka menganggap perkara aqidah ini hanya sebagai dendangan halwa telinga je bukan untuk mengambil intipati dan manfaat atas peringatan yang diberi.Bila di ajak ke arah satu kebaikan,berpeluh-peluh memberi alasan yang berpuluh banyaknya..


ALLAH S.W.T NAK JUMPA KITA 5 KALI SEHARI JE KAT DUNIA NI!



Allah mewajibkan umat Islam mendirikan solat lima waktu(Subuh,Zuhur, Asar,Maghrib dan Isyak)dalam sehari.Maknanya Allah nak bertemu dengan manusia sebanyak lima kali sehari je.Apa darjat kita sehingga ada di kalangan kita sanggup menolaknya sedangkan Allah memberi waktu yang cukup fleksibel untuk menunaikan suruhan tersebut.

Subuh adalah permulaan manusia akan melihat dunia pada hari itu sebaik terbit fajar siddiq,Zuhur adalah waktu untuk berehat dan makan,Asar adalah waktu akan berakhirnya siang dan habis kerja.Maghrib pula adalah solat pada permulaan malam manakala Isyak adalah waktu istirehat yang paling panjang dan sesuai untuk mengadap Allah.Jadi apa alasan kita untuk minta 'excuse' nak elak solat??

Atas arahan inilah kita wajib melaksanakan kehendak Allah itu supaya kita sentiasa mengingatinya sebagaimana firmannya yang bermaksud:"Hendaklah kamu tunaikan solat untuk ingat kepada-Ku"(Surah Taha:13)

Wassalam

2 comments:

-Azimah Ikhsan- said...

bagus sgt2 artikel niey..leh uat saya muhasabah blik diri.. =)

IMAN said...

Artikel tersebut mendorong kita supaya cuba mengenali diri dan asal usul kita yang begitu kerdil supaya kita dapat merasai betapa ruginya kita sekiranya kita tidak memahami apa sebenarnya tujuan hidup,matlamat hidup..
sekadar berkongsi bersama

 

© 2011 Maka Lihatlah! Copyright Reserved
Designed by | alwanPelangi.com | alwanPelangi Studio