Search This Blog

Thursday, October 7, 2010

Jom MENCARI dan MENJADI 1 dalam 23,456...Berminat??






Subhanallah…dah lama rupanya saya  tak menjejakkan kaki ke pasar malam area Simpang Ampat ni.
Yela, niat awalnya nak ke kedai Dayang(berdekatan Petronas) tapi tutup pulak. Mungkin masih dalam suasana Aidilfitri..balik kampung gamaknya.


 Mat tanya kat saya “Nak makan sate jugak ke?”..
Saya jawab “Boleh je..aiman tak kisah” (dalam hati memang nak). Lama tak makan tu! Tambahan pulak budak-budak rumah memang ramai, so memang ok la tu beli sate.

Disebabkan keluar pun lepas isyak maka Mat la yang kena bawak moto(agak malas bawa sebenarnya). Sampai je di pasar malam, kami berpecah. Mat  bagi arahan lagak tentera “Mung  dengan Ijan beli 100 cucuk, aku and Zakwan beli 50 cucuk”..

Baik!!

Dengan itu, bermula lah ekspidisi saya, Ijan, Mat dan Zakwan menyerbu pasar malam yang sesak dengan manusia dengan 1 objektif..mencari sate!

Saya jika di mana-manapun sudah terbiasa berjalan laju.

Emak lah yang ajar. Mak cakap masa dulu-dulu “bila kat tempat ramai orang, jangan terhegeh-hegeh, marah dek orang nanti”. Masa kecik-kecik  dulu selalu teman mak pergi pasar beli sayur, ikan dan macam-macam lagi untuk barang dapur. Sebab  gatal sangat nak ikut, saya akan disuruh mengangkat barang yang dibeli..yelah, tak kan nak biar mak angkat barang sorang-sorang.

Bertahun ikut belakang mak, saya dah mula berjalan laju..sebab dah terbiasa..pada mulanya susah jugak nak jalan laju dalam tengah ramai orang masa tu. Berkat tunjuk ajar mak, saya berjaya mengekori rapat belakang mak tanpa melanggar orang..betul lah kata orang..sebab dah terbiasa.

 
Sate yang sudah dibeli(bukan gambar sebenar)


Bila dah siap sate saya order, saya gerak menuju ke motor. Usha punya usha, Mat and Zakwan tak siap lagi. Takpe, saya dengan ijan tunggu je dekat kawasan brother-brother jual tempoyak. Perhh…kuat betul bau tempoyak sehingga menusuk hidung ku. Akibat tak tahan bau tempoyak, saya beli air tebu kat gerai tepi.

Alhamdulillah, sedap betul..(tapi apa kaitannya?)

Tiba-tiba mata saya tertarik pada kelibat seseorang..
Saya  just diam dan memerhati, redup dan tenang rasa hati  bila melihat anak gadis berniqab.

Agak-agak umurnya baru dalam lingkungan 12-13 tahun..amat muda sekali. Ketika di usia mudanya, telah diajar berkenaan penjagaan aurat. Beruntungnya dia kan? Masa kat dalam pasar tu, orang-orang sekeliling tengok pelik je kat budak tu. Mungkin diorang pelik sebab kain budak 2 lebih banyak dari kain diorang yang agak “cukup-cukup makan”

( Bukan gambar sebenar)

Cuba anda tengok sendiri kalau pergi pasar malam. Berapa ramai manusia yang betul-betul jaga aurat diaorang? Ada!! Tapi tak ramai.

“Eleh, aku pakai tudung jugak!”
“Memang anda  pakai, tapi nape kat celah-celah tu nampak leher? Nak tunjuk anda ada banyak barang kemas ke?

Ada gak yang ramai jenis-jenis macam nih:

Lelaki
• Pakai t-shirt and suar pendek
• Pakai seluar panjang and gelang silver
• Pakai seluar pendek dan gelang silver

Pompuan
• Pakai tudung seluar ketat
• Pakai tudung baju ketat and singkat
• Tutup aurat tapi tudung singkat

“Satu lagi tudung tu kenapa tak dilabuhkan sampai ke dada? Dok lilit-lilit kat leher tuh..”
“Alah, dah memang fesyen tudung ni macam ni, biarlah!!”

Ni lah jawapan orang zaman paleolitik. Saya ingat dah pupus  rupanya ada lagi.

REVOLUSI TUDUNG?

Cuba bermuhasabah diri,anda  perasan tak sekarang ni tudung-tudung dah mengalami satu revolusi? Revolusi dimana tudung digunakan bukan untuk menutup aurat tetapi untuk diperagakan di khalayak ramai. Satunya tudung tu mahal, nipis (kononya benang yang mahal), berjenama dan pendek.


Mintak maaf banyak-banyak kepada kaum-kaum hawa yang memakai tudung yang pelik-pelik tuh sehingga terdedah sana sini..
Saya nampak seperti  sarung cempedak je bila lalu sebelah saya. Tudung bukan main gempak, rambut terjojol kesana sini, dada pulak terdedah bagi masuk angin.
Mungkin diorang fikir lawa sangat kot.

Saya sering tertanya-tanya, mengapa masyarakat zaman sekarang memandang asing kepada mereka yang berniqab atau kata lainnya memakai purdah? Salah ke memakai purdah? Adakah mereka ambik kain orang lain nak buat purdah? Mereka ni bukan orang asing. Kita sebenarnya orang asing. Yang duduk sibuk pagi petang tak tutup aurat. Yang berasa dirinya cun pakai baju dan seluar ketat..rambut diwarnakan dengan macam-macam warna seperti lagak artis barat, sangat berbeza dari apa yang di syariatkan oleh Islam.

TAK MALU KE KITA??


Bagi saya secara peribadi, berniqab itu adalah amalan yang amat terpuji. Biarpun tak ramai namun mereka lah harta paling berharga dan merupakan sebenar-benarnya perhiasan dunia yang paling indah. Walau tak berniqab sekalipun, sekadar menutup aurat seperti yang dilandaskan oleh syariat Islam dah cukup. Islam itu mudah..manusia saja yang menjadikan ianya sukar.

Ada satu ayat yang diambil dari blog yang tak dapat dikenalpasti siapa pemiliknya:

“There is no one on this earth was beautiful than a muslim woman, there is no one who comes close to that..who’s a sevant of Allah..Who dresses to pleased Allah”


"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung" (Surah An-Nuur ayat 31)

Indahnya wanita itu bukanlah untuk diperagakan tetapi untuk jaga dengan sebaiknya…
Wallahualam…^_^

0 comments:

 

© 2011 Maka Lihatlah! Copyright Reserved
Designed by | alwanPelangi.com | alwanPelangi Studio