Search This Blog

Friday, May 20, 2011

Awak Tak Jahat!




Dulu saya agak ‘nakal’.

Kenakalan saya bermula dengan ‘takut-takut’.


Saya mula mencuba dengan kenakalan atas pujukan kawan-kawan.Lama kelamaan perkara itu menjadi perkara biasa dan hilang rasa bersalah membuat perihal kenakalan tersebut.Saya sama sekali tak sedar atau langsung tak kisah dengan orang lain.

Akhirnya,rating kenakalan saya mula merudum.Saya mula mengakui masih ada ruang untuk memperbaiki diri.Saya menjadi nakal kerana kawan-kawan dan saya juga mendapat tarbiyyah juga menerusi kawan-kawan.

Saya tak nafikan pengaruh kawan-kawan banyak memberi kesan tapi secara keseluruhannya bergantung pada diri saya.

 Kawan Mencerminkan Peribadi Diri



Apa yang saya tulis bukan untuk memaksa  anda mencari sahabat yang hebat tapi ingin mengajak kita sama-sama menjadi sahabat yang terhebat.Sahabat yang baik merupakan antara kayu ukur keimanan kita jua.

Allah juga menjanjikan sesuatu yang istimewa dalam sabda Rasul-Nya:
Rasulullah S.A.W bersabda: ” Tujuh orang yang akan dilindungi Allah dalam naungan-Nya yaitu: Imam  (pemimpin) yang adil; pemuda yang tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah; orang yang hatinya selalu terikat pada masjid; dua orang yang saling mencintai karena Allah, berkumpul karena Allah dan berpisah karena Allah pula; seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata ‘Aku takut kepada Allah’; orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya; dan seorang yang berdzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya.” (HR. Bukhari Muslim)

Saya mengakui kelemahan diri.Saya bukannya kuat berqiamullail.Saya pun agak liat untuk membaca Al-Quran banyak2.Mungkin ibadah saya sedikit,dosa saya banyak.Jadi tiada ruginya kita usahakan diri kita agar menjadi sahabat terbaik.Ini salah satu lubang menggapai syurga!

Jangan kita tertanya-tanya siapa yang perlu bergerak terlebih dahulu tapi kita yang perlu memulakan langkah pertama menjadi sahabat yang hebat.




Bukan untuk menonjolkan diri kita sebenarnya tapi untuk mencapai redha Allah S.W.T.

Siapa agaknya yang benar2 hendak mempraktikkan ukhuwahfillah dalam kehidupan?




3 comments:

Zazachan said...

nice..

cantik template baru. ;)

yahya zakaria said...

nta la sahabat sejati
tegur diri ini yang penuh kelemahan
akh ana tengok nape blog icc tak update yer????

Hassriq said...

Ana nk update tapi ana takut ada yg kurg senang.Penulisan ana lebih bersifat umum..

Sbnrnya blog ICC dibwh penerbitan.Nnt ana bncg dgn akh daus.

 

© 2011 Maka Lihatlah! Copyright Reserved
Designed by | alwanPelangi.com | alwanPelangi Studio